ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم ویدئو | علوی مقدم: ساماندهی ورزش مشهد، مطالبه مردمی و اقدام بزرگ شورای ششم بود
سرخط خبرها

رایزنی‌های دیپلماتیک | نگاهی به دیدارهای وزیر خارجه در حاشیه نشست مونیخ

  • کد خبر: ۹۹۷۲۵
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
رایزنی‌های دیپلماتیک | نگاهی به دیدارهای وزیر خارجه در حاشیه نشست مونیخ
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس مونیخ با شماری از رهبران و همتایان خود دیدار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کنفرانس بین المللی سه روزه مونیخ بین رهبران ۳۰ کشور و ۸۰ وزیر از کشور‌های مختلف جهان، دبیرکل ناتو، نمایندگان اتحادیه اروپا و کارشناسان امنیتی در حال برگزاری است. روسیه در این نشست که برای پنجاه وهشتمین بار برگزار می‌شود، شرکت نکرد. محوریت این کنفرانس درباره مناقشه اوکراین است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز که به نمایندگی از کشورمان در این کنفرانس حضور دارد، این کنفرانس را فرصتی برای تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم و اعلام مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خواند. همچنین امیرعبداللهیان در حاشیه این کنفرانس با همتایان خود دیدار و گفتگو کرد.

آمادگی سوئد برای واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان در دیدار با همتای سوئدی خود با اشاره به حساسیت شرایط و اوضاع در منطقه غرب آسیا و تداوم وضعیت بحرانی در دو کشور یمن و افغانستان، درباره اوضاع یمن تأکید کرد: نگرانی جدی درباره گسترش جنگ در یمن به منطقه داریم و سازمان ملل و جامعه بین المللی باید به وظایف خود در راستای مدیریت این وضعیت و کمک به حل و فصل بحران یمن عمل کند.

وی همچنین با اشاره به بحران انسانی در افغانستان و روند رو به افزایش تعداد آوارگان از این کشور تأکید کرد: ایران به عنوان کشور میزبان بیش از چندمیلیون آواره افغانستانی به تنهایی نمی‌تواند همه بار این بحران را به دوش بکشد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، نیز با ابراز خرسندی از دومین ملاقاتش با همتای ایرانی خود، از آمادگی برای تداوم کمک‌های کنونی این کشور به واکسیناسیون آوارگان افغانستانی در ایران خبر داد.

گسترش روابط با اسلوونی

در حاشیه این کنفرانس نیز امیرعبداللهیان با باروت پاخور، رئیس جمهور اسلوونی، ملاقات و درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و مسائل موردعلاقه بین المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیرامور خارجه در این ملاقات با اشاره به ظرفیت‌های گسترده روابط در حوزه‌های اقتصادی و فنی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر عزم تهران بر توازن بخشی به روابط با کشور‌های مختلف اروپایی، روابط با اسلوونی را حائزاهمیت دانست.

رئیس جمهور اسلوونی نیز با اشاره به سفر خود در سال ۲۰۱۸ و ملاقات با رهبر معظم انقلاب، آن سفر و برنامه‌های متعاقب پیگیری شده را نشان اراده این کشور برای گسترش همه جانبه روابط با تهران دانست.

آمادگی ایران برای تداوم گفتگو‌ها با عربستان

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، دیدار و درباره مسائل دوجانبه و نیز آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی با وی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر خارجه عراق در این ملاقات، با ارائه گزارشی از تحولات داخلی عراق و شرایط بعد از انتخابات این کشور، از آمادگی کشورش برای میزبانی دور بعدی گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی خبر داد. امیرعبداللهیان نیز ضمن اعلام آمادگی ایران برای تداوم گفتگو‌ها با عربستان تصریح کرد که این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

تدبیر برای بحران آوارگان افغانستانی

امیرعبداللهیان در ادامه دیدار‌های خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار و درباره مسائل مورد اهتمام و علاقه مشترک ازجمله اوضاع یمن، افغانستان و آخرین تحولات در مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع افغانستان بر استمرار کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور تأکید کرد و موضوع تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گروه‌های سیاسی در افغانستان را در رفع مسائل و مشکلات این کشور حائز اهمیت و بسیار مؤثر دانست.

امیرعبداللهیان با ابراز تأسف از تداوم ورود موج گسترده آوارگان از افغانستان به ایران و مواجه شدن این کشور با خطرات ناشی از گسترش پدیده شوم تروریسم، آوارگان و تولید و قاچاق مواد مخدر که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بر ضرورت گسترش و تقویت کمک‌های سازمان ملل و خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به کشور‌های همسایه افغانستان و در رأس آن ایران تأکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز خرسندی از فرصت این دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و تبادل نظر و مشورت مستقیم یادآوری کرد: ما هم فکر می‌کنیم باید دولت افغانستان واقعا فراگیر باشد و نه نمایشی و معتقدیم دولت تک قومی راه حل مشکلات در افغانستان نیست.

گوترش مراتب قدردانی عمیق این سازمان و جامعه جهانی را از رویکرد ایران در قبال مهاجران افغانستانی که وضعیتی خطرناک و بحرانی دارد، ابراز و تأکید کرد: سازمان ملل متحد با اطلاع از وضعیت کمک‌های محدود و پایین نهاد‌های بین المللی به ایران، بر لزوم افزایش و تقویت حمایت‌ها و کمک‌های جهانی به ایران درخصوص مهاجران و پناهجویان افغانستانی و پیگیری این موضوع تأکید می‌کند.

همچنین امیرعبداللهیان در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، با وزرای خارجه هلند، هند، آلمان، بوسنی و هرزگوین، ایتالیا، اتریش، بلژیک، ارمنستان، ایسلند و رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و رایزنی کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->